Persoonlijk, betrouwbaar, gastgericht…

“Persoonlijk, Betrouwbaar en Gastgericht… De Kernwaarden van Camping het Voorbeeldje”

We hebben het allemaal gehoord en gezien: bedrijven die hun kernwaarden als “persoonlijk, betrouwbaar en gastgericht” presenteren. Deze waarden zijn sterk, positief en… bijzonder algemeen. Als de waarden van jouw bedrijf gelijk zijn aan die van tientallen andere ondernemingen, wat betekent dat dan eigenlijk voor jouw organisatie? En wat doet het voor je zichtbaarheid in een overvolle markt?

 

De eerste indruk telt… Maar niet altijd

Ja, deze kernwaarden maken op het eerste gezicht een goede indruk. Maar als ze te algemeen zijn, kunnen ze snel hun glans verliezen. Ze bieden een sterke basis, maar niet de differentiatie die je nodig hebt om op te vallen in een concurrerende markt. Je wilt tenslotte toch uniek zijn, en niet dertien in een dozijn? 

Jouw kernwaarden in actie

En als je kernwaarden dan staan, dan gaat het er nog om hoe je deze waarden in de praktijk brengt. Als ‘persoonlijk’ voor jouw organisatie betekent dat elk gezinslid bij naam wordt begroet bij aankomst, dan is dat een concreet voorbeeld dat indruk maakt op je klanten. Of dat de welkomstmap voor gezinnen met kinderen een andere inhoud heeft dan de welkomstmap voor groepen. Dan ga je het verschil maken. Het gaat om de details, om het unieke karakter dat jouw organisatie aan deze algemene waarden geeft.

Het dilemma van de ‘algemene’ kernwaarden

Als iedereen dezelfde kernwaarden heeft, bestaat het risico dat ze ‘algemene’ waarden worden: iedereen claimt ze, dus ze beginnen hun waarde en impact te verliezen. In plaats van je te helpen opvallen, kunnen ze je in de massa laten verdwijnen. En sterker, als je ze dan minder goed doorvoert in de praktijk, dan kun je zelfs je imago beschadigen. 

Maak het persoonlijk 😉

De uitdaging is om deze kernwaarden echt te maken door concrete acties en beleidsmaatregelen. Hoe toon je bijvoorbeeld je betrouwbaarheid? Is het door een 24/7 klantenservice, of misschien door een niet-goed-geld-terug-garantie? Tijdens onze workshop “Kernwaarden beleven” zullen we hier uitgebreid aandacht aan besteden en zorgen dat iedereen in het team zich betrokken voelt bij deze kernwaarden. 

Meld je vandaag nog aan voor één van onze workshops en blijf de concurrentie voor!

Zin in een lekkere dosis inspiratie?

Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratieboost en maak kans op een 360 graden belevingsscan t.w.v. € 1.500,-

 (uitschrijven kan altijd nog ;-))