Coffeetalk on Sunday- Billy Bird

Vanochtend staat er een bezoek aan BillyBird op de planning. We spreken met Maarten Derks, Parkmanager. Het is een beetje druilerig weer en het park is nog rustig. De graafmachines zijn echter al aan de slag, want bij BillyBird staan ze nooit stil. Deze keer wordt er gewerkt aan een gloednieuwe entree, en de afbeeldingen zien er veelbelovend uit! BillyBird bestaat uit drie parken: Hemelrijk in Volkel, Drakenrijk in Reuver en Het Run in Drunen. Bij alle drie de parken draait het om plezier maken en spelen. Met maar liefst 365.000 bezoekers vorig jaar en 85.000 leden maken ze echt een verschil in het leven van mensen. “Happy together” is hun motto, en dat gevoel ervaar ik meteen als ik het park binnenloop…

Wat is voor jou gastvrijheid?

Bij BillyBird noemen we dit gastblijheid. Het draait hier simpelweg om ervoor te zorgen dat onze gasten blij en gelukkig naar huis gaan. Dus alles moet gewoon kloppen. Onze interacties met de bezoekers zijn korter in vergelijking met bijvoorbeeld een restaurant of hotel. Maar juist omdat ze kort zijn, moeten ze wel betekenisvol zijn en écht raken. Daar zijn we ons altijd zeer van bewust.

Wat zijn jullie kernwaarden en hoe verwerk je deze in de zaak?

Bij ons staat het motto “Happy Together” centraal in alles wat we doen. Het gaat om samen zijn: ouders met kinderen, vrienden onderling en grootouders met kleinkinderen. We willen dat iedereen hier gelukkige en blije momenten deelt. Dat is waar het bij ons om draait.

We zijn een ondernemend bedrijf. Voortdurend zijn we bezig met vernieuwing, of het nu gaat om nieuwe speeltoestellen, thema-hoeken of zoals nu, een nieuw entree op Hemelrijk. Zonder ondernemerschap komen we niet vooruit. Bouwen zit in ons bloed, en dat zie je letterlijk op ons park gebeuren.

Vrolijkheid is een constante in ons streven. We zijn altijd bezig met het opwekken van een lach op het gezicht van zowel onze bezoekers als onze medewerkers. “Happy Together” moet je ook kunnen zien aan de gezichten op ons park, anders doen we iets niet goed. 

Wat ons onderscheidt, is dat we dingen net even anders aanpakken dan andere parken. Dit komt doordat we onze speelhoeken en toestellen zelf ontwerpen. Bijna alles is dus uniek! Hiermee willen we zowel onze bezoekers als leden verrassen, omdat je deze vorm van inrichting nergens anders tegenkomt.

Hoe zorg jij dat je employee experience op orde is?

Wij zorgen ervoor dat onze kernwaarden ook tot leven komen bij onze medewerkers door verschillende trainingen aan te bieden. Hierdoor kunnen ze niet alleen de kernwaarden uitdragen, maar ook zelf ervaren. We streven naar flexibiliteit wat betreft werktijden en dagen, waarbij we echt proberen mee te denken met de wensen van onze collega’s. Iedereen is hier in dienst en voelt zich als onderdeel van de BillyBird familie. Het is meteen duidelijk dat je erbij hoort zodra je hier werkt.

We investeren in opleidingen en workshops waar iedereen aan deelneemt, ongeacht hun functie of het aantal uren dat ze werken. We hebben medewerkers, assistent leidinggevende en leidinggevende in dienst. Ook oproepkrachten kunnen hiermee hun persoonlijke groei laten zien. Hierdoor is er echt ruimte om te groeien in functie en ook als mens. Bij ons heerst geen belerende mentaliteit; je krijgt verantwoordelijkheid als je dat wilt. Sommige evenementen op het park worden zelfs geïnitieerd door onze medewerkers. Ze dienen een plan en budget in, en als het wordt goedgekeurd, mogen ze het zelf uitvoeren. Het is geweldig om te zien hoe collega’s schitteren en alles soepel verloopt tijdens zo’n evenement.

Wat mij betreft ligt de grootste uitdaging in de toekomst voor ons, en onze collega bedrijven, in het vinden van goed en betrokken personeel op alle niveaus. Hoewel het wel lukt, is het uitdagen van mensen om uit hun ‘standaard’ gedrag te stappen een constant aandachtspunt. Dit vereist vaak stappen en aandacht om onderscheidende, blije momenten te creëren samen met onze gasten.

Hoe zorg jij voor de ultieme customer experience?

We streven altijd naar een actieve houding bij onze medewerkers, en eerlijk gezegd, dat is soms een flinke uitdaging. Het actief benaderen van gasten, de eerste stap zetten; het zijn deze momenten waarop we het verschil maken in de beleving van onze bezoekers.

Transparantie is voor ons essentieel. Als het bijvoorbeeld erg druk is in het park, willen we de verwachtingen managen. We voorzien onze gasten van advies en komen onze afspraken na, zodat ze tevreden naar huis gaan.

Wat het park betreft, zorgen we er altijd voor dat er iets nieuws te ontdekken valt voor de bezoekers. Of het nu gaat om een nieuw thema, speeltoestel of evenementen, we houden de nieuwsgierigheid levendig zodat mensen terugkomen. We betrekken ook onze leden hierbij, zodat ze zich echt thuis voelen bij BillyBird. Dit gevoel van betrokkenheid is voor ons van groot belang.

Hoe creëer jij een optimale digital experience?

We hebben bijna al onze communicatie met de leden gedigitaliseerd, waardoor we een soepele stroom van digitale contactmomenten hebben. Ons kassasysteem is superstabiel, maar eerlijk gezegd kan het soms een hindernis zijn voor nieuwe ideeën. Maar, als iets bijdraagt aan het ‘Happy Together’ gevoel, gaan we ervoor. Het is tof als digitalisering ervoor kan zorgen dat alles nog soepeler verloopt en ik denk dat we in de toekomst nog meer gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden.

Als een gast zou moeten zeggen, waarom ze bij jou moeten zijn. Van welk antwoord zou je dan gelukkig van worden?

Bij ons draait alles om het delen van gelukkige en blije momenten met elkaar, zodat je met een vrolijk gevoel naar huis gaat!

Waar zouden wij nou eens een kijkje moeten gaan nemen? Heb je een tip voor een inspirerende coffeetalk?

Echt de moeite waard om eens binnen te stappen bij in Volkel! Zijn kijk op gastvrijheid is super verrassend. Hij weet me telkens weer te verbazen, zowel als persoon als met zijn unieke concept. Het niveau van het eten is uitstekend en buitengewoon uniek. Zeker een aanrader!

Wil jij ook aan de slag met het optimaliseren van jouw 360 graden beleving? Neem dan contact met ons op voor een gratis 360 call zodat we jou kunnen bijpraten over al onze mogelijkheden! 

Meld je vandaag nog aan voor één van onze workshops en blijf de concurrentie voor!

Zin in een lekkere dosis inspiratie?

Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratieboost en maak kans op een 360 graden belevingsscan t.w.v. € 1.500,-

 (uitschrijven kan altijd nog ;-))