4 generaties op de werkvloer

Gisterenavond zat ik heerlijk te kleuren met de kids aan de grote eettafel. Zo’n gezellig moment, waarbij de leukste en meest verrassende onderwerpen en vragen op tafel komen. En wat opviel? Bij alle vragen waar ik niet direct antwoord op had, zei mijn oudste zoon steeds: “dan zoek je het toch even op mam”.

Het is zo makkelijk. Kennis is bereikbaar en met een muisklik heb je het antwoord wat je zoekt. Je ontdekt niet meer samen door meningen en kennis met elkaar te delen. Siri heeft het antwoord. Toch?! Ik voel een generatie-dingetje aankomen.

Ook de werkvloer wordt inmiddels gevuld door meerdere generaties. En hoe wonderlijk is het om te ontdekken wat de overeenkomsten, maar vooral de verschillen zijn tussen deze generaties. Heb jij je wel eens verdiept in de generaties waarmee jij elke dag samenwerkt? En wat hun manier van communiceren is, hun aspiratie en de wensen op de werkvloer? En hoe je hier misschien wel profijt van kunt hebben, omdat je weet hoe je beter kunt communiceren met elkaar? 

Hieronder een korte overzichtje van de verschillende generaties en een aantal kenmerken: *bron Jonge Geesten

De babyboomers

  • geboren tussen 1945-1960 (77 tot 62 jaar)
  • 6% van de mensen op de vloer
  • Wil het liefst een baan voor het leven
  • Communiceert via telefoon en geschreven teksten
  • Digitale immigranten
TIP => zet deze doelgroep in als coach of mentor voor de jongere generaties. Deze mensen hebben alles al een keer gezien of meegemaakt. Ze zijn mega loyaal en zullen dit ook zo overbrengen.

De generatie X

  • Geboren tussen 1961-1980 (61 tot 42 jaar)
  • 35% van de mensen op de vloer
  • Wil het liefst werk- en privé leven in balans hebben
  • Communiceert via email en SMS of WhatsApp
  • Analoog geboren en opgegroeid. Vroege digitale gebruiker
  • Wil verbinding met het team
  • Wil persoonlijke groeien en gezien worden als individu
  • Heeft een no nonsense en praktische instelling

TIP=> Heb oog voor werk en privé balans en zorg voor voldoende mogelijkheden voor persoonlijke groei in het team, maar ook als individu. Zorg voor genoeg teamactiviteiten zodat de verbinding gemaakt en behouden wordt.

De millennials

  • 1981-1995 ( 41 tot 27 jaar)
  • 35% van de mensen op de vloer
  • Wil het liefst flexibel kunnen werken
  • Communiceert via WhatsApp en sociale media
  • Digitale generatie
  • Ze willen gehoord worden en inspraak hebben
  • Willen zelfstandig kunnen werken

TIP => Deel je doelen en betrek ze. Zorg dat je regelmatig samenkomt om plannen met ze te bespreken. Laat ze meedenken en geef ze een stem in toekomstplannen. Zorg dat ze zelf taken op kunnen pakken.

Generatie Z

  • > 1996 (26 jaar en jonger)
  • 24% van de mensen op de vloer
  • Zoekt geen baanzekerheid, maar carrière-zekerheid
  • Communiceert via audio tekstberichten
  • Willen werken op plekken waar ze de wereld een klein beetje mooier kunnen maken
  • Persoonlijke groei en perspectief is belangrijk

TIP => Zorg dat je laat zien hoe ze door bij jou te werken de wereld een beetje mooier kunnen maken. Laat ze hieraan bijdragen. Zorg voor doorgroeimogelijkheden, zodat ze zowel persoonlijk als zakelijk kunnen groeien.

Communiceren?

Zorg dat je altijd alles communiceert per app en mail. Dan bereik je in ieder geval iedereen. Veel generatie Z en Millennials in je team? Gebruik dan ook audio en video, verdiep je erin zodat ook jij er je voordeel mee doet. Zo blijf je hun eigen taal spreken. Wil jij weten hoe je dit doet met jouw team? Kijk dan eens naar de workshop “Connect your team”.

Wil je zelf aan de slag om de Employee Experience te verhogen? Dan kun je aan de slag met ons 360 graden belevingsprogramma.

Eerst een indruk krijgen? Plan dan nu je gratis 360 call in.

Meld je vandaag nog aan voor één van onze workshops en blijf de concurrentie voor!

Zin in een lekkere dosis inspiratie?

Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratieboost en maak kans op een 360 graden belevingsscan t.w.v. € 1.500,-

 (uitschrijven kan altijd nog ;-))