3 manieren om medewerkers aan je te binden

De juiste talenten die voor jou kiezen. Een team dat met passie bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf, mensen die voelen wat jij voelt. En oude collega’s die nog steeds enthousiast zijn over hun werkzame tijd bij jou en de zaak. Dat is wat we bereiken wanneer we aandacht hebben voor een optimale en onderscheidende employee journey.

En het levert op! Meer omzet, minder verloop, focus op de gasten en uiteindelijk niet onbelangrijk, minder verzuim. De employee experience is het gevoel wat een medewerker heeft tijdens alle ervaringen met jou als bedrijf. Denk aan een post op social media, een wervingsadvertentie in de krant, het sollicitatiegesprek maar ook de dagen dat hij voor je werkt tot aan de jaarlijkse oud-collega-borrel. De beleving tijdens deze momenten moeten zorgen voor enthousiaste medewerkers die graag voor, maar vooral met je willen werken.

Wat hebben we dan te doen?

Zorg voor een goed fundament en zorg dat alle contactmomenten optimaal ingezet worden. Dat begint natuurlijk met bewustwording. Bekijk jouw contactmomenten nauwkeurig en bedenk wat jij te doen hebt om de medewerkers te verrassen en te binden.

Wij zetten hieronder een aantal tips voor je op een rij:

1. Zet je medewerkers voorop

Je wil niet dat medewerkers voor je werken, maar met je. En dit vergt een andere manier van kijken. Ga in gesprek met je team en vraag oprecht om hun mening. Maak samen beslissingen en prikkel ze om hun ideeën te delen met jou. Op deze manier krijg jij niet alleen enorm veel nieuwe inzichten voor verbeteringen, maar het zorgt ook dat de betrokkenheid van het team verhoogd wordt. Ze hebben een stem in het bedrijf en zijn er niet enkel en alleen voor de uitvoering. Dat zorgt voor loyaliteit.

2. Zorg voor verrassende secundaire voorwaarden

Met de personeelstekorten vandaag de dag, ben je met alleen een goed salaris niet onderscheidend. Je zult creatief moeten worden met je secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vier mogelijkheden:

  • Korting bij collega horecazaken in de stad. Door bijvoorbeeld een kortingspas te maken. Dat drankje of etentje na werktijd wordt in een keer aantrekkelijker en je spekt ook nog eens de pot van de buurman.
  • Een abonnement op Netflix, Pathe-thuis of de bioscoop. Zo kan jij ervoor zorgen dat je personeel kan ontspannen als ze niet aan het werk zijn. Dan kunnen ze erna weer vlammen!
  • Organiseer een keer per jaar een familieborrel in jullie restaurant. Zo kan het thuisfront ontdekken wat er zo leuk is aan het bedrijf en maak je de achterban ook fan.
  • Betaal (een deel van) de contributie van hun sportvereniging. Fit zijn is belangrijk en niet iedereen kan dit betalen.

3. Focus extra op lol trappen

Deze tijd ervaren medewerkers meer stress dan ooit komt uit onderzoeken. Investeer daarom extra in lol trappen met je team. Geef ze bijvoorbeeld meer vrijheid en flexibiliteit om hun werk zelf in te richten. Onderneem samen nieuwe activiteiten en zorg dat je op de werkvloer niet alleen hard werkt maar ook af en toe lol trapt. Happy medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en blijven langer met je werken. Dat scheelt veel kosten. Niet alleen vervanging bij ziekte, maar denk ook aan bijvoorbeeld wervingskosten en opleidingskosten.

Wil je zelf aan de slag om de Employee Experience te verhogen? Dan kun je aan de slag met ons 360 graden belevingsprogramma of onze tweedaagse workshop Employee Branding.

Eerst een indruk krijgen? Plan dan nu je gratis 360 call in.

Meld je vandaag nog aan voor één van onze workshops en blijf de concurrentie voor!

Zin in een lekkere dosis inspiratie?

Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratieboost en maak kans op een 360 graden belevingsscan t.w.v. € 1.500,-

 (uitschrijven kan altijd nog ;-))