Coffeetalk on Sunday

We zijn onderweg naar Haarlem, waar we Pim Pelser ontmoeten. Eigenaar van o.a. Whysguys en Tippr. Een gastvrijheidsgoeroe in hart en nieren. Dat begon ooit allemaal op de middelbare hotelschool om daarna als afgestudeerd Hotello met kennis, maar vooral enorme passie, de hospitality-wereld te inspireren. Pim is niet alleen trendwatcher maar bovenal “trendslator”. Hij helpt bedrijven om trends door te vertalen in hun daily business. Hoog tijd dus om hem te vragen naar zijn visie op gastvrijheid…. 

Wat is voor jou gastvrijheid?

Het gevoel van welkom heten, in de breedste zin van het woord. En dat geldt voor iedereen. Je mag er zijn. Om er voor iedereen te kunnen zijn, dien je je als bedrijf óok aan te passen. Zorg dat de taal spreekt van de diverse gasten en medewerkers om dit ook voor iedereen zo te laten voelen. 

Wat zijn jouw kernwaarden en hoe verwerk je deze in de zaak?

Een mooie vraag en voor mij zeker ook van toepassing in alles wat ik onderneem. 

Delen

Ik geloof heilig in kennis met elkaar delen. Niet in eigenbelang dingen achterhouden, maar echt oprecht alles delen om er samen van te groeien. En ik geloof dan ook dat wie goed doet, goed ontmoet. Ook als het niet gevraagd wordt, deel ik mijn visie overigens, haha. Dit om ondernemers uit te dagen strategie echt te vertalen naar de vloer.

Sociaal

Ik heb echt Hotello DNA. Dat is niet wat ik heb geleerd in de jaren, maar wie ik ben. Daarom voel ik me ook als een vis in het water in deze branche en in mijn job.  

Creatief

Ik heb echt werkelijk altijd ideeën. Ik sta in dat opzicht nooit uit. En dan kom het delen ook weer mooi van pas, want heb ik een idee, dan deel ik deze graag met je! 

Hoe zorg jij dat je employee experience op orde is?

Ik leg mijn eigen lat hoog. En dat betekent dat ik deze ook hoog leg voor iedereen met wie ik werk. Ik wil uit de projecten en opdrachten die ik doe het beste resultaat halen. Ik ga echt voor de 100% of meer. Dit kan, als het gaat over mijn eigen gastvrijheid richting mijn opdrachtgevers, ook wel eens naar pleasen neigen. Dat is mijn valkuil en daar moet ik me altijd bewust van zijn. 

Hoe zorg jij voor de ultieme customer experience?

Ik heb een hele hoge organisatie sensitiviteit. Ik lees de cultuur van mijn doelgroep en verdiep me er ook in. Hierdoor word ik één met de cultuur, omdat ik de tijd neem om ze te leren kennen. Het hart van de organisatie in, zeg maar. Ik ga dus altijd in de schoenen staat van de doelgroep als start, bij alles wat we samen ontwikkelen. 

Hoe creëer jij een optimale digital experience?

Door J.I.T. toe te passen. Just In Time. Je moet dáar zijn waar de vraag is en op die vraag de middelen toepassen en inzetten die relevant zijn. Je ziet vaak dat er niet gekozen is voor de juiste tools voor de business of uitdaging. En dan sta je met 5-1 achter. 

Als een gast zou moeten zeggen, waarom ze bij jou moeten zijn. Van welk antwoord zou je dan gelukkig van worden?

Ik heb duidelijke en unieke oplossingen als resultaat van de intensieve samenwerking. En deze oplossingen werken uiteindelijk positief voor het resultaat. Ik ben verrassend en creatief en zorg voor de next level. Dit is altijd voor de langere termijn én op maat, want de doelgroep staat bij mij altijd op één. 

Wie of wat heeft jou wel eens ontzettend verrast wanneer het gaat om 360 graden gastvrijheid?

Ik ben een keer super verrast door het merk Zespa. Mijn bestelling, een paar sneakers, kreeg ik op een manier opgestuurd wat me mega heeft verrast. Wat een feest om dit pakketje open te maken. Ik leek wel jarig! In plaats van de standaard saaie schoenendoos in een plastic zak, hadden ze hier echt aandacht besteed aan dit moment.  Mooi ingepakt in stoer materiaal én een persoonlijke boodschap op het karton geschreven om me te bedanken en veel plezier te wensen met mijn nieuwe aanwinst. Ik werd er zo blij van! Ik voelde me echt in het zonnetje gezet. Het triggerde me meteen dat het een enorme kans is om ook aan dit contactmoment, aandacht te besteden. Ik ben fan! 

Waar zouden wij nou eens een kijkje moeten gaan nemen? Heb je een tip voor een inspirerende coffeetalk?

Ik ben in 2020 met wat vrienden bij Le Bistro d’Ethan in Aubel, België, sterwaardig wezen eten. Toen wij na het eten vroegen of de chef een taxi wilde bellen, bood hij aan zelf aan even op en neer te rijden. Dus wij allemaal samen in die Landrover van hem. Wat een betrokkenheid heb je dan bij je gasten he? Dat vergeet ik nooit meer. Helaas heeft het restaurant corona niet overleeft, maar ik hoop dat deze man zijn passie nog is blijven uitoefenen ergens anders. Want wat een hart voor je gasten heb je dan….. 

Wil jij ook aan de slag met het optimaliseren van jouw 360 graden beleving? Neem dan contact met ons op voor een gratis 360 call zodat we jou kunnen bijpraten over al onze mogelijkheden! 

Meld je vandaag nog aan voor één van onze workshops en blijf de concurrentie voor!

Zin in een lekkere dosis inspiratie?

Schrijf je in voor onze maandelijkse inspiratieboost en maak kans op een 360 graden belevingsscan t.w.v. € 1.500,-

 (uitschrijven kan altijd nog ;-))